Skånetrafikenin tehokas ja kestävä kokonaisratkaisu

Skånetrafikenin ja PostNord Strålforsin yhteistyö helpottaa kaikkia prosesseja. Ainutlaatuinen ratkaisu on sekä ympäristöystävällinen että tehokas. 

Skanetrafiken_01_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Kuva: Ewa Levau

Yritys

Skånetrafiken perustettiin vuonna 1999, kun Skånesta tuli oma hallintoalue. Julkisten kulkuvälineiden käyttö on Skånessa siitä lähtien enemmän kuin kaksinkertaistunut. Ennusteiden mukaan julkisten kulkuvälineiden käyttö yleistyy Skånessa tulevaisuudessa entisestään.

– Pelkästään junamatkustamisen odotetaan kuusinkertaistuvan vuoteen 2037 mennessä eli nykyisestä 30 miljoonasta matkasta 180 miljoonaan matkaan, kertoo Skånetrafikenin myyntipäällikkö Peyman Sabet.

Haaste

Lähes neljännesmiljoona Skånessa asuvaa ihmistä matkustaa päivittäin töihin julkisilla kulkuneuvoilla. Monet heistä käyvät junalla töissä Juutinrauman toisella puolella Tanskassa ja Kööpenhaminassa. Muut hyödyntävät mahdollisuutta päästä kätevästi muualle maailmaan Kööpenhaminan lentokentän tai Göteborgin Landvetterin lentokentän kautta.

– Tällaiset matkustusmahdollisuudet ovat melko ainutlaatuisia, ainakin Skandinaviassa. Meille on suuri haaste vastata matkustajien tarpeisiin ja tarjota heille yksinkertaisia ja edullisia matkoja, Peyman Sabet toteaa.
Skånetrafikenin vanha maksujärjestelmä oli kuitenkin aikansa elänyt. Matkustajat olivat myös toivoneet uusia tapoja ostaa, ladata ja sulkea matkakorttejaan.

Ratkaisu

Skånetrafiken lanseerasi elokuussa 2009 uuden Jojo-matkakortin, jossa on magneettiraidan sijaan siru. Jojo-kortti ei siten voi demagnetoitua ja siihen voidaan ohjelmoida erilaisia palveluja. Jojo-korteissa on yksilölliset korttinumerot, joiden avulla ne voidaan yhdistää tiettyyn käyttäjään. Kortin voi rekisteröidä Skånetrafikenin verkkosivustossa matkustajan ”omilla sivuilla”. Jojo-korttinsa kadottanut voi myös sulkea kortin. Järjestelmä tietää, mikä summa kortissa oli sitä suljettaessa, ja uusi samanarvoinen kortti voidaan lähettää asiakkaalle parin päivän kuluessa.

– Sulkupalvelu on ollut kysytty, ja asiakkaamme ovat siihen erittäin tyytyväisiä. Pyrimme maksujärjestelmää vaihtamalla ennen kaikkea helpottamaan asiakkaidemme matkustamista, Peyman Sabet huomauttaa.

Tulos

Vuodenvaihteeseen 2009–2010 mennessä yli 300 000 Skånetrafikenin matkustajaa oli vaihtanut vanhan magneettiraitakorttinsa uuteen Jojo-korttiin. Kortteja voi ostaa ja ladata sekä Skånetrafikenin palvelupisteissä että yrityksen verkkosivuilla. Sieltä Skånetrafikenin asiakkaat voivat ostaa myös yrityksen kesäkortin, joka on voimassa kesäkuukaudet ja tarjoaa käyttäjille erilaisia kesätapahtumia eri puolilla Skånea. Kaupunkiliikenteen bussimaksun voi halutessaan maksaa myös kännykällä.

– Tekniikka on ollut käytössä eri puolilla maailmaa jo kauan. Aasiassa matkapuhelimella voi tehdä myös muita pieniä ostoksia. Uskon, että käytäntö yleistyy muutaman vuoden kuluttua myös meillä, Peyman Sabet sanoo.

Tulevaisuus

Seuraavaksi Jojo- ja kesäkortteja on tarkoitus myydä myös Skånetrafikenin edustajien Pressbyrånin, Seven Elevenin ja Coopin toimipisteissä.

– Matkustajien on tarkoitus pystyä ostamaan valmiiksi ladattu Jojo-kortti tai ladata jo ostamaansa korttiin lisää rahaa lehti- tai muiden ostostensa yhteydessä, Peyman Sabet kertoo.
Skånetrafiken myös testaa mm. Jojo-kortin sekä aikatauluja ja kaupunkikartan sisältävien tervetulopakettien lähettämistä Skånen eri paikkakunnille muuttaville henkilöille.
– Pyrimme koko ajan houkuttelemaan lisää autoilijoita käyttämään julkisia kulkuvälineitä, Peyman Sabet toteaa.