Lyrecolle tilaus on vain klikkauksen päässä

Työntekijöille helppokäyttöinen sekä mahdollisuus lisätä uusia toimintoja myöhemmin. Ne olivat kaksi tärkeää vaatimusta, kun Lyreco päätti aloittaa asiakastarjousten lähettämisen sähköpostitse.

Lyreco_02_thorbjorn Lauritsen_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Lyreco Skandinavian markkinakehityspäällikkö Thorbjørn Lauritsen.

Yritys

Tanskan Lyreco on ranskalaisen Lyreco-konsernin kokonaan omistama tytäryhtiö. Lyreco on perheomisteinen yritys, joka myy toimistotarvikkeita yrityksille. Konsernilla on tytäryhtiöitä monissa Euroopan maissa sekä Kanadassa, Aasiassa ja Australiassa. Lyreco toimii yhteensä 27 maassa ja yrityksellä on yli 10 000 työntekijää. Lyreco Skandinavia, jonka pääkonttori sijaitsee Roskildessa, huolehtii toiminnasta Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa.

Haaste

Tanskan suurin toimistotarvikkeiden B2B-yritys Lyreco halusi aloittaa tarjousten lähettämisen asiakkailleen sähköpostitse. Kilpailijoilla tällainen järjestelmä oli jo käytössä. Lyreco tarvitsi hyvän työkalun, joka olisi työntekijöille kätevä ja helppokäyttöinen. Lisäksi järjestelmän tuli olla joustava ja siihen piti pystyä lisäämään tulevaisuudessa uusia toimintoja.
Asiakkaille lähetettävät sähköpostiviestit piti myös pystyä linkittämään suoraan yrityksen verkkokauppaan. Jo pelkästään se osoittautui melkoisen haasteelliseksi, koska yksittäisiin tuotteisiin ei ollut linkityksiä. Lisäksi asiakkailla piti olla tili ja heidän piti kirjautua järjestelmään käyttäjätunnuksella ja salasanalla, mikä osoittautui hyvin hankalaksi.
Tanskan Lyreco on osa suurta konsernia. Yritykselle laaditaan parhaillaan täysin uutta verkkosivustoa, jossa myös verkkokauppaa uudistetaan. Sitä odotellessa suorien linkkien ongelma piti ratkaista muulla tavalla.

Ratkaisu

Tanskan Lyreco valitsi muutamien yritysten joukosta lopulta Strålforsin. Strålfors suunnitteli yksinkertaisen ja joustavan järjestelmän, joka sisältää erityisesti Lyrecolle soveltuvan Send Direct -mallin. Lisäksi Strålfors laati erityisen verkkokaupan kampanjatarjouksia varten.
– Prosessi oli pitkä ja mielenkiintoinen. Sekä Lyrecon että Strålforsin oli tiedettävä tarkalleen, millaisen ratkaisun me tarvitsimme ja mietittävä sen jälkeen, miten se pystyttäisiin toteuttamaan mahdollisimman hyvin, kertoo Thorbjørn Lauritsen, Lyreco Skandinavian Market Development Manager.
Yritys lähettää nykyisin sähköpostiviestejä kerran viikossa Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa toimiville uutiskirjepalvelun tilanneille asiakkaille. Klikkaamalla haluamaansa tuotetta asiakas pääsee suoraan verkkokauppaan ja voi tehdä ostoksensa kätevästi vain parilla lisäklikkauksella. Asiakasnumero on kampanjaviestissä.
– Emme linkittäneet sähköpostijärjestelmää nykyiseen verkkokauppaamme, vaan laadimme uuden yksinkertaisemman vaihtoehdon – erityisen sivun, jonne kaikki ajankohtaiset tarjoukset ladataan. Tilaus siirtyy sieltä tavanomaiseen tilausjärjestelmään ja asiakaspalvelu lisää ostosumman asiakkaan normaaliin laskuun, Thorbjørn Lauritsen toteaa.

Tulos

Vuodenvaihteesta 2011/2012 lähtien Lyrecon Skandinaviassa toimivat asiakkaat ovat saaneet sopivia tarjouksia joka viikko suoraan sähköpostiinsa. Thorbjørn Lauritsen on erittäin tyytyväinen viestien noin 30 prosentin avausprosenttiin.
Monet ostot ovat melko pieniä, eikä Lyrecon olisi kannattanut lähettää niitä varten myyjää kyseiseen yritykseen. Lisäksi Lyreco myy viesteissä mainostettuja tuotteita usein jopa 2 000 yksikköä enemmän kampanjoiden aikana.
– Huolellisesti harkittu ratkaisu toimii juuri siten kuin halusimmekin.
Päätämme kampanjatuotteista Roskilden pääkonttorissamme yhdessä toimittajiemme kanssa. Sen jälkeen graafikkomme laatii kuvan, jossa ovat mukana kaikki tuotteet hintatietoineen. Yksinkertaisen latauksen ja kampanjasivustoon linkittämisen jälkeen viesti on valmis lähetettäväksi kolmessa eri maassa toimiville asiakkaille.

Tulevaisuus

Lyreco aikoo kehittää sähköpostilähetyksiä edelleen. Yrityksen omat myyntitilastot antavat hyvää osviittaa, mutta myös Send Direct sisältää erilaisia mittaustoimintoja.
– Haluamme käyttää muitakin järjestelmän sisältämistä toiminnoista. Aiomme myös tehdä nk. split-testejä selvittääksemme, mikä toimii hyvin ja mikä huonommin. Aloitamme myös sähköpostiviestien segmentoinnin ja yksilöinnin, Thorbjørn Lauritsen kertoo.